תוכן עניינים

הדס חרדון

טרשת נפוצה ואורח חיים בריא

עקרונות מרכזיים בתזונה לחולי טרשת נפוצה

דיאטת דלת שומן רווי- ים תיכונית

זו היא אחת הדיאטות המבוססות שקשורות בטרשת נפוצה. (MS-Multiple sclerosis) מחקר שנעשה ע"י Dr Swank Roy עקב אחר 144 חולי MS למשך 34 שנה. לכל הנחקרים הומלץ על דיאטה דלת שומן רווי, שומן שמקורו בעיקר מן החי ונמצא בבשרים עתירי שומן וגבינות שמנות אבל גם בשמן קוקוס ובשמן דקלים שנמצאים בשימוש נרחב בתעשיית המזון. הרציונל לדיאטה היה המצאות המחלה בשיעורים גבוהים באוכלוסיות שצורכות תזונה עשירה בשומן רווי והמצאות נמוכה באוכלוסיות שצורכות תזונה עשירה בשומן חד ורב בלתי רווי (כמו דג סלמון, שמן זית, אבוקדו, טחינה, אגוזים וגרעינים) המחקר התפרסם בכתב העת היוקרתי Lancet ותוצאותיו היו פורצות דרך. בקרב אלו שנצמדו לתוכנית הדיאטה, בעיקר אלו עם נכות התחלתית קלה בלבד, התדרדרות המחלה היתה נמוכה יחסית ואחוז התמותה היה נמוך ביותר)5% לאחר 34 שנה). עדות נוספת להשפעה של תזונה עשירה בשומנים מן הצומח על חולי MS קיימת ממחקרים נוספים שמצביעים על היתרון של תזונה עשירה בחומצת שומן מסוג אומגה 3. לחומצת שומן זו יש מספר תפקידים שחיוניים לשיפור מצבם של חולי MS: אפקט נוגד דלקת, אפקט נוגד חימצון וכן תפקיד בשמירה על מבנה המיאלין. דיאטה זו נקראת כיום "הדיאטה הים תיכונית" והיא גם הדיאטה המומלצת על ידי משרד הבריאות למניעת השמנה, סוכרת, מחלות לב וכלי דם. התזונה הים תיכונית מבוססת על ירקות ופירות מגוונים, דגנים כגון לחם מלא, פסטה ובורגול, קטניות, אגוזים וזרעים, ושמן זית כמקור שומן עיקרי. הדיאטה הים תיכונית מכילה כמות מתונה עד נמוכה של חלב ומוצריו, דגים, עופות, ביצים ויין. בנוסף, הדיאטה דלה בבשר אדום ובממתקים.

שמירה על משקל תקין

השמנה היא בהיבט מסויים מצב של דלקת כרונית קלה. ירידה הדרגתית במשקל ושמירה על משקל גוף תקין הוכחה כמפחיתה מדדי דלקת ועוזרת לשמור על שומני דם, כולסטרול וסוכר תקינים.

סוכר

לפי ארגון הבריאות העולמי, קיימות עדויות הולכות ומצטברות שתזונה עשירה בסוכר מעלה את הצריכה הקלורית הכוללת ומפחיתה את הצריכה של מזונות בעלי ערכים תזונתיים גבוהים. תזונה לקויה מובילה לעלייה במשקל ולסיכון מוגבר למחלות כרוניות.

מלח

תזונה דלת מלח נמצאה במחקרים כמפחיתה תגובה דלקתית אוטואימונית ספציפית ל MS שגורמת לפגיעה במיאלין. צריכת מלח גבוהה נמצאה גם כקשורה לשכיחות גבוהה להתפתחות נגעים חדשים בטרשת התקפית הפוגתית. מחקרים נוספים מצאו קשר בין צריכת מלח גבוהה לעליה בחדירות מחסום דם מוח.

עישון ואלכוהול

עישון הוכח כגורם סיכון לטרשת נפוצה וכמגביר את התקדמות המחלה ואת הסיכוי לנכות בקרב חולים, לכן מומלץ להמנע מעישון. מחקרים הראו שבדומה למחלות אוטואימוניות נוספות, שתיית אלכוהול בכמות מתונה (בהתאם להנחיות משרד הבריאות) היא בעלת אפקט חיובי על חולי טרשת נפוצה.

תת תזונה

חלק מהסימפטומים של טרשת נפוצה, כגון: תנועתיות נמוכה, עייפות, קושי באכילה ושתייה, פגיעה בראייה ובעיות בליעה עלולים לגרום לירידה במשקל ולתת תזונה בקרב חולי .MS יש לאבחן את סיבת המצב ולטפל בכל מקרה לגופו.

עקרונות תזונתיים בעת טיפול בסטרואידים

הסטרואידים גורמים לדיכוי מאסיבי של מערכת החיסון. יחד עם פעולתם האפקטיבית הם מביאים איתם גם תופעות לוואי בלתי רצויות. קיימים מספר עקרונות תזונתיים בסיסיים להתמודדות עם תופעות אלו:

בחילות, הקאות, כאבי בטן –

לרב מתן הסטרואידים מלווה גם בקבלת סותרי חומצה כדי להפחית את התופעות הללו. יחד עם זאת, מומלץ להמנע באותו זמן ממאכלים שומניים (מטוגנים, בשרים שמנים, כמויות גדולות של אבוקדו,שמן, טחינה וכו), וחומציים כמו מיץ תפוזים או עגבנייה כדי למנוע את החמרת התופעה.

נפיחות –

קיימות 2 סיבות עיקריות: תאבון מוגבר ואצירת נוזלים. יש להיות מודעים לתופעת התאבון המוגבר ולאכול בהתאם להנחיות תזונה בריאה שמומלצת לחולי MS. כדי להפחית את אצירת הנוזלים, יש להקפיד על תזונה דלת מלח. להמנע כמה שניתן מאוכל קנוי ותעשייתי, מגבינות ודגים מלוחים, חטיפים, פיצוחים מומלחים, נקניקים, רטבים מוכנים,אבקות מרק חמוצים וזיתים.

עלייה בערכי הסוכר –

לעיתים רמות הסוכר עולות בעקבות מתן סטרואידים. ברוב המקרים מדובר בעלייה זמנית שחולפת כשמפסיקים את הסטרואידים. יחד עם זאת, חולים בסיכון לסוכרת, נמצאים בסיכון מוגבר להתפרצות סוכרת בעקבות קבלת הסטרואידים. סימנים לעלייה בערכי הסוכר הם יובש בפה, השתנה מרובה, ראייה מטושטשת ועייפות. מומלץ להמנע ממאכלים שמכילים סוכר, להפחית בפירות ולהעדיף מאכלים עשירים בסיבים תזונתיים כמו לחם מלא וקטניות.

תזונה עשירה בסידן –

סטרואידים מעלים סיכון להתפתחות אוסטיאופורוזיס, דלדול מסת העצם. מומלץ להעשיר את התזונה במאכלים עשירים בסידן: בגבינת ריקוטה, ביוגורטים, בטחינה משומשום מלא, בטופו ובמשקאות מועשרים בסידן ללא סוכר.

דיאטה נטולת אלרגנים –

קשר אפשרי בין אלרגנים (כדוגמת גלוטן, חלב, ביצים, קטניות, ושמרים) ל MS תועד כבר ב1930. הבסיס לקשר נבע ממהלך המחלה של MS שבסיסו התקפים והפוגות שדומה למהלך מחלה של מחלות אלרגניות שונות. במחקרים שונים מצאו עלייה בשכיחות של בעיות ספיגה שונות במעיים וכן עלייה ברגישות לגלוטן בקרב חולי MS. בנוסף, ייתכן שגלוטן ותוספי מזון כגון מתחלבים ואנזימים מגבירים את חדירות המעי ואת הסיכוי להחמרת המחלה. יחד עם זאת, אין צורך להמנע באופן מוחלט מכל האלרגנים הללו. ייתכן וחלק מהחולים אכן רגישים לאחד מהאלרגנים הללו ולמזונות נוספים אך יש לבדוק כל מקרה לגופו בדרך של שלילת המזונות החשודים כבעייתיים או בבדיקת דם לאבחון צליאק.

תוספי תזונה מומלצים

ויטמין D

מספר מחקרים מצאו שחשיפה נמוכה לשמש ורמות ויטמין נמוכות בדם מעלות את הסיכון לחלות ב MS ועלולות להגביר את קצב התדרדרות המחלה. מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל ולבדוק אם יש צורך לקחת תוסף של ויטמין D.

תוסף  B12

ל B12 תפקיד בייצור המיאלין וכן בתפקודם התקין של תאי העצב. כמו כן הוא בעל תפקיד מדכא של מערכת החיסון. חסר ב B12 עלול להביא לירידה בייצור המיאלין וכן להפחתה בדיכוי מערכת החיסון ובתפקוד תקין של תאי העצב. בעבודות מחקריות נמצא קשר בין חסר ב B12 לבין תחלואה ב ,MS יחד עם זאת, קשר זה עדיין לא הוכח חד משמעית. קיימים תוספי תזונה נוספים כגון מינרלים, ויטמינים, אנטיאוקסידנטים ופרוביוטיקה שנחקרו בהקשר של MS אבל דרושים מחקרים נוספים והתאמה אישית על מנת להוכיח את נחיצותם.

פעילות גופנית

קושי בהליכה מזוהה כאחד הקשיים הפיזיים הבולטים בקרב חולי MS. פעילות גופנית אירובית קבועה נחשבת כטיפול הלא תרופתי הטוב ביותר וכחלק מאד אפקטיבי בתוכניות שיקום רבות לחולים. פעילות גופנית, אירובית ואנאירובית, הוכחה גם כמשפרת עייפות, קוגניציה, מצב רוח, ואיכות חיים באופן כללי.

מתח נפשי

מכיוון שמתח נפשי הוכח כמשפיע לרעה על התקדמות המחלה ותסמיניה, מומלץ בעת הצורך להעזר באיש מקצוע מתאים ולשלב באופן קבוע פעילות מרגיעה כגון מדיטציה או יוגה. הערה: ההנחיות שהובאו כאן הינן כלליות בלבד ויש להתאים לכל אחד תוכנית אישית לשינוי אורח חיים בעזרת אנשי מקצוע בעלי ניסיון טיפולי בתחום.

הדס חרדון היא דיאטנית קלינית, מנהלת המרפאה לאורח חיים בריא לחולי טרשת נפוצה, מכבי שירותי בריאות

שתפו:

שיתוף ב facebook
פייסבוק
שיתוף ב twitter
טוויטר
שיתוף ב telegram
טלגרם
שיתוף ב whatsapp
ווטסאפ
שיתוף ב email
מייל